Det pædagogiske arbejde på Kvisten tager afsæt i vores fagprofessionalisme og er primært baseret på neuropædagogik.
Neuropædagogik kan defineres som pædagogiske overvejelser og fremgangsmåder på baggrund af viden om hjernens funktion og funktionshæmninger i forbindelser med skader og dysfunktioner.
Neuropædagogik kan ses som en forståelsesramme, der kobler blandt andet neuropsykologisk og specialpædagogisk viden med sigte på at støtte barnet/den unge i at kompensere for begrænsninger samt udnytte og udvikle ressourcer. De pædagogiske overvejelser og tiltag sker gennem fokus på konteksten og samspillet. Neuropædagogisk praksis er således rettet mod tilpasning af rammer, struktur og samspil, så det bedst muligt understøtter den enkeltes livskvalitet, trivsel og udvikling.
I daglig pædagogisk praksis bruger vi vores neuropædagogiske viden til at lave individuelle rammer, strukturer og samspil, som tilgodeser den enkeltes behov.
Vi planlægger vores pædagogiske arbejde og stiller krav til barnet/den unge gennem vores viden om barnets/den unges ressourcer, dagsform, motivation, handicap og diagnose.
Vi er bevidste om at planlægge miljøet, så stimuli tilpasses det enkelte barns/unges behov.
Konflikthåndtering/Low Arousal
I tråd med den neuropædagogiske tankegang arbejder vi med Low Arousal tilgangen.
Low arousal er en pædagogisk metode til at forsøge at undgå, at mennesker bliver sensorisk og følelsesmæssigt overstimulerede og ender i konflikter. Metoden handler om at skabe rammer for at børnene/de unge kan trives og gøre det rigtige. Der er især indenfor konflikthåndtering, at metoden bliver anvendt. Udgangspunktet er, at alle børn/unge gerne vil lykkes. Til gengæld handler det ikke om hverken belønning, straf eller konsekvenspædagogik. Ej heller om vilje og motivation. Det handler om i samarbejde at finde en løsning på kendte og tilbagevendende problematikker.
”Børn gør det rigtige, hvis de kan”
Det er personalet på afdelingen, som har ansvaret for at skabe nogle rammer, der tager hensyn til barnets/den unges udfordringer, og sikrer en tryg, forudsigelig hverdag, der er præget af en positiv relation imellem barn/ung og voksen.
I forbindelse med Low Arousal benytter vi vores neuropædagogiske viden og arbejder med, at der stilles krav som matcher barnets/den unges ressourcer og færdigheder. At personalet ved hjælp af deres faglige viden og indsigt kan gå bag om barnets/den unges adfærd, så der i det pædagogiske miljø f.eks. kompenseres for barnets/den unges manglende evne til at sortere sanseindtryk. Vi bestræber os på at være proaktive ift. barnet/den unge, og således nedtrappe udfordrende adfærd.
Medarbejderne på Kvisten arbejder med risikovurderinger/trafiklys, som er et redskab, der bruges til at måle adfærd og overskud ved barnet/den unge, så vi kan forebygge og planlægge barnets/den unges dag ud fra dennes psykiske overskud og dermed arbejde forebyggende med konfliktnedtrapning.
Arousalregulering
Sådan arbejder vi med arousalregulering:
- at de stillede krav matcher ressourcer og færdigheder
- at føle sig anerkendt og set på sin intention
- at der siges "Ja" til én
- at blive mødt med positiv afledning af uhensigtsmæssig adfærd
- at medarbejderne er proaktive, har forudset vanskelige situationer og taget højde for dem
- at kunne gøre sig forstået og blive forstået at få hjælp via visuelt understøttet kommunikation
- at kunne genkende, forudse og gennemskue sammenhænge
- at have en medarbejder ved sin side, som kompenserer for ens mangler at det meste af det, som sker gennem en dag, er planlagt, forudsigeligt og velkendt at mærke at andre er positivt stemt over for én
- at være i rolige, overskuelige omgivelser
- at bruge sin krop fysisk, så der brændes stresshormoner af og skabes positiv energi i hjernen
- at tage bad, få massage, fodbad, høre stille musik, blid berøring, rolig gyngen/vuggen, kugledyne/stol
- at mærke venlighed, ro og sikkerhed fra medarbejderne
- at medarbejderes indsats kompenserer for ens manglende evne til at fokusere og sortere i sansestimuli
- at medarbejderne ved, hvad man godt kan lide og anvender det proaktivt.